Deze week

5 december 2015 - Bamako, Mali

Lieve lezers,

Er is weer een week voorbij. Een week die vrij rustig was, mede door het uitvallen van een aantal powerpoints, waardoor er vrij veel dode momenten in deze week zaten.
De policecommissioner had aanvankelijk het idee om ons als NLD det mee te laten draaien in de nachtdiensten.
Dit onder beveiliging van een force protection, in een zogenaamd APC voertuig van de VN.
Doel was een soort van “Showing the flag”. Een APC  is een licht bepantserd gevechtsvoertuig. (Armoured Personnel Carrier) voorzien van een .50 (Zwaar boordgeschut)
Tevens was het doel om achter een Malinese politieauto aan te rijden en de lokale Malinese agenten bepaalde controles uit moest voeren, welke wij dan als UNPOL moesten bekijken en adviseren.
Alleen we mochten niets, helemaal niets. Ik hoorde van collegae dat eer dat zij uit de APC waren, de controle al uitgevoerd was.
Gelukkig duurde deze nachtdienst tot en met woensdagavond, zodat ik met mijn buddy onder deze nachtdienst uit kwam. Wij waren namelijk ingepland voor vrijdag op zaterdag.
Gekscherend vroeg ik dan ook wie er nu de horecadienst draaide hahaha.

Deze week hebben we ook de rijtest UN gedaan en behaald. Dit was een eenvoudige test. De test bestond uit 2 delen. Een parcours van pylonen, bijvoorbeeld achteruit inparkeren, keren en draaien.
Het andere deel was de openbare weg op. Deze test is verplicht voor iedere UN medewerker.
Deel 1 ging me prima af, echter deel 2 ging voor de meesten niet door, aangezien de instructeur aangaf dat het “te druk” op de weg was hahaha.
Aangezien er hier 100-en brommertjes links en rechts voorbij rijden, kon ik me er wel wat bij indenken.
Alleen de opmerking dat wij in NL 130 rijden, deed de instructeur bijna doen flauwvallen.
We hebben ook een rijtest moeten doen in een bepantserd voertuig.
Deze test ging goed en is verplicht, als men de regio ingaat. Dus Gao of Timboektoe, aangezien men daar bepantserd rijdt.
Was geen probleem en hiermee gelijk het “normale rijbewijs”behaald. Men zag namelijk wel in dat als wij als NLD bepantserd kunnen rijden, we dat ook in een “normaal voertuig” kunnen.

Gisteren een heus certificaat gekregen, dat wij met succes hebben deelgenomen aan de verplichte schiettest met de Glock.
Ik was er erg blij mee, maar dat ik goed kan schieten wist ik eigenlijk al, aangezien wij dit wapen ook dragen in NL.
Tevens zijn we gisteren even in “Nederland” geweest, te weten op uitnodiging van de Nederlandse ambassadeur hier in Bamako. Een ochtendje NL ambassade is altijd erg leuk.

We hebben ook een klein lab bezocht. Dit lab is het enige laboratorium dat er is binnen MINUSMA en houdt zich bezig met alle IED’s, bommen en granaten die gevonden worden of die ontploft zijn.

Morgen is een rustdag, dus dat wordt wat sporten en proberen wat zon mee te pakken.
Ik sport nog steeds elke dag en dat gaat me soms beter af dan de andere keer, mede doordat er van alles in de fik wordt gestoken op straat en de rook nog wel eens door de tuin trekt van het hoofdkwartier, via de renbaan.

Het eten gaat me wat tegenstaan, aangezien het veel hetzelfde is. Het is niet slecht, maar weinig afwisseling.
Doordat we heel erg beperkt zijn in onze bewegingsvrijheid, kunnen we eigenlijk niet lokaal eten. Of men dat moet willen is een tweede, maar het enige dat we deze weken zien is het HQ (Hoofdkwartier UN) en ons onderkomen, Sleeping Camel.

Het weer is eigenlijk  altijd tussen 32 en 36 graden. Laatste dagen hangt er woestijnzand boven de stad, welke uit de Sahara wordt geblazen.

Aankomende nieuwe week wordt een week met presentaties en als afsluiting een 3-daagse Safe training, waarbij we in het kader van oefenen gegijzeld worden door mannen met AK-47’s, we geblinddoekt worden en er wat met water gebeurt.

Na deze week hoop ik zsm naar Gao te gaan.
Een deel van mijn bagage is vandaag richting Gao vertrokken.

Geniet van de paar foto's en tot de volgende update.

Liefs, Mark

1. Anna:
    11 december 2015
    Hoi schatje,

Nog een paar dagen en dan vertrek je hopelijk naar Gao.
    Hopelijk net op tijd voor al je hersencellen afgestorven zijn, na het topniveau van die presentaties..

Ik ga ervan uit dat je in Gao stukken meer uitdaging en avontuur
    Gaat vinden..
    Je bent alweer bijna 3 weken onderweg, nog slechts 21 te gaan. :-)
    Nog even doorzetten lief!

Zorg goed voor jezelf en maak er wat gezelligs van met de groep

Kus