Laatste week / VERLOF!

9 januari 2016 - Gao, Mali

Goedemorgen lieve lezers,

Op dit moment zit ik 2 dagen voor mijn verlof! Heerlijk!
Aanstaande maandag is de planning dat ik vanuit Gao naar Bamako vlieg en dan op dinsdagavond / nacht via Parijs naar Amsterdam.
Natuurlijk even afwachten want binnen de UN weet je het maar nooit.

Afgelopen week:
Afgelopen week waren mijn collega en ik betrokken tijdens een patrouille bij een aantal incidenten.
Toen wij tijdens onze patrouille werden aangesproken door wat lokalen met de mededeling dat er een aanvaring had plaatsgevonden zijn wij gaan kijken,
Op een van de boten die aan wilde leggen zaten tientallen mensen in die door de aanvaring van boord werden gestoten.
Er werd ons al snel gevraagd of mijn collega en ik konden duiken.
Mijn collega is duikinstructeur, ik heb mijn brevet, maar we wilden wel duikspullen hebben, voordat we de Niger insprongen, op zoek naar overlevenden.
Toen er uiteindelijk een pick up, met daarin wat reddingsvesten en een nog op te laden onderwaterlamp verscheen, wisten wij dat we niet veel konden betekenen.
Uiteindelijk werd er wat gediscussierd over het feit dat wij als MINUSMA onvoorbereid op pad gaan, maar om nou met een volledige duikuitrusting op pad te gaan.. lijkt me ietwat overdreven.

Ik ben wat gaan navragen.. de eerste berichten waren dat er nog zeker 20 mensen in het water zouden liggen.
Ik ben gaan kijken, bang voor wat ik zou gaan aantreffen.. maar ik zag niets. Wellicht ook te wijten aan de sterke stroming die er in de Niger is.

Uiteindelijk hebben wij als MINUSMA niets kunnen doen.
Het resultaat.. 30 gewonden, 1 dode, 3 vermisten waaronder 1 baby.

Verder is alles rustig, sport ik weer maximaal en voel ik me weer goed.
Het gaat warmer worden en de voorspelling is dat het rond maart / april rond de 40-45 graden gaat worden.

De perikelen met salaris zijn nog niet opgelost, aangezien de snuiter die er over gaat ook met verlof is.

Vandaag heb ik nog een laatste patrouille samen met mijn collega uit Tunesie.

Morgen zal ik nog rustiger aan doen dat dat ik al doe en zullen het wat schoonmaakactiviteiten binnen in mijn keet zijn, wat (overbodige) spullen pakken en hopen dat ik op de  vlucht sta op maandag van hier naar Bamako.
Er gaan 2 vluchten die dag dus ik doe een ongetoetste aanname (heel dom binnen de VN) dat het goed gaat komen.

Maandag en dinsdag zal ik me melden in het hoofdkwartier van de UN, zal ik wat NL collega’s bezoeken en ga ik nog even langs de financiele afdeling, om daar in ieder geval mijn ongenoegen kenbaar te maken over het gezeik met mijn salaris.
Ik slaap daar van maandag op dinsdag in ons hostel en zal weer redelijk lekker kunnen eten, in vergelijking met hier.
Kan ik daar gelijk mooi inchecken en upgraden naar de comfort class, aangezien ik heerlijk ruim wil zitten.
Dat eerste baco’tje aan boord van Air France zal me prima bevallen denk ik.

Hoe dan ook, dinsdag is het om om 22.30 uur inchecken en zal ik heerlijk op weg zijn naar thuis, daar 2 weken doen wat ik wil en heerlijk genieten van de mensen om mij heen!
Leuke dingen doen, maar ook soms helemaal niks.. hoewel.. niks.. ;)
De planning is redelijk vol, maar gezellig!

Ter info:
Ik heb een pakketje van onbekende afzender gehad.
Er zat een playboy in dus ik heb wel een vermoeden, maar het is uniek dat deze doorgekomen is.
Mensen, vergeet geen afzender-gegevens!

Vanuit Gao wens ik iedereen een paar goede weken en de volgende blog zal ergens in februari zijn, dus jullie zijn even van mijn “spam” af hahaha.

Groet, Mark

1. Tamara: